تشخیص اختصاصی میکروبها


میکرو ارگانیسم های اختصاصی و شناسایی آنها

آزمایشگاه نیکوفارمد آریا به عنوان یک یک آزمایشگاه تخصصی میکروبی (میکروبیولوژی) توانسته است با کسب تایید های لازم از سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد، اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی به عنوان یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌های تخصصی ایران فعالیت نماید.

آزمایشگاه نیکوفارمد با استفاده از دانش متخصصین خود و همچنین تجهیزات استاندارد و کالیبره آماده است تا در انواع حوزه‌های میکروبی شامل آزمون هاي کنترل ميکروبيولوژي فراورده‌هاي آشامیدنی، محصولات غذايي، محصولات آرايشي و بهداشتي، محصولات دارویی دارويي، تجهیزات و ملزومات پزشکی و بررسی کارایی و عملکرد کلیه ضدعفوني کننده‌های دست، سطوح و …. خدمات تخصصی خود را به فعالین این حوزه ارائه نماید.

کلیه آزمون‌های میکروبی شرکت نیکوفارمد بر اساس GLP سازمان غذا و دارو و همچنین ISO 17025:2017 اجرا می‌گردد. تشخصیص اختصاصی انواع میکروارگانیسم‌ها بر اساس استاندارد های تخصصی ISO،  USP،  INSO و ISIRI انجام می‌گیرد.

 
خدمات میکروبیولوژی نیکوفارمد

برخی از خدمات قابل ارائه در بخش میکروبیولوژی شرکت نیکوفارمد آریا عبارتند از:

    تعیین بار میکروبی انواع فراورده‌های تجهیزات پزشکی (آزمون بایوبردن) مانند ماسک‌های پزشکی، سرنگ‌ها، سوزن‌ها و …..
    تعیین بار میکروبی انواع فراورده‌های دارویی و نوترکیب
    تشخیص باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی در انواع فراورده‌های تجهیزات پزشکی و دارویی
    میکروبیولوژی شیر و فراورده های آن شامل شیر خام، شیر پاستوریزه، شیر طعم دار پاستوریزه، شیر تغلیظ شده ی شیرین،  کنسانتره پروتئین آب پنیر، انواع دسر پاستوریزه، انواع پنیر پروسس و خامه ای، کشک، انواع شیرخشک، خامه طعم دار پاستوریزه، انواع شیر، خامه و دسر های فرادما، UHT بستنی، لاکتوز، کازئین اسیدی، کازئین لاکتیک، کازئین حاصل از رنین، کازئینات، انواع پودر آب پنیر اسیدی، کره، فرآورده های شیری منجمد، کاستارد، دسرها و کرم هاشمارش کلنی میکروارگانیسم ها در با روش کشت آمیخته. شمارش کلی فرم ها (روش شمارش کلنی- MPN). شمارش اشرشیا کلی (روش شمارش کلنی- MPN). جست و جو و شمارش انتروباکتریاسه. شمارش کلنی کپک و مخمر. شمارش استافیلوکوکوس های کواگولاز مثبت
    میکروبیولوژی انواع کره: شامل بررسی میکروارگانیسم های سرماگرا، فرآورده های لبنی تخمیری و غیر تخمیری –فرآورده های پودری شیر و ماست پروبیوتیک و فرآورده های مشابه. شمارش احتمالی بیفیدو باکتریوم
    میکروبیولوژی شیر های تخمیر شده و غیر تخمیری: شامل فرآورده های پودری شیر، مانند پودر شی  خشک شمارش لاکتوباسیولوس اسیدوفیلوس در محیط کشت انتخابی
    میکروبیولوژی شربت با فروکتوز بالا شامل شمارش کلنی میکروارگانیسم ها با روش کشت آمیخته. شمارش کلنی میکروارگانیسم ها با روش کشت سطحی. شمارش کپک ها و مخمر ها با فعالیت آبی
    میکروبیولوژی انواع گلوتن و ذرت دامی جست و جو و شمارش اشرشیا کلی به روش MPN و شمارش کپک ها و مخمر ها
    میکروبیولوژی انواع فرآورده های غلات و حبوبات بصورت آرد، پوست کنده و بلغور: شامل شمارش کلی میکروارگانیسم ها، کلی فرم، اشرشیا کلی، باسیلوس سرئوس و کپک ها
    میکروبیولوژی انواع فرآورده های غلات و حبوبات بصورت آرد، پوست کنده و بلغور: شامل شمارش کلی میکروارگانیسم ها، کلی فرم، اشرشیا کلی، باسیلوس سرئوس و کپک ها
    میکروبیولوژی بررسی میکروبی انواع ادویه: شامل شمارش کلی میکروارگانیسم ها، کلی فرم، اشرشیا کلی، باسیلوس سرئوس، کپک و تخم انگل
    ویژگی های میکروبی انواع تخمه فرآیند شده آفتابگردان، هندوانه و کدو شمارش کپک، کلی فرم و اشرشیا کلی
    میکروبیولوژی ویژگی های میکروبی انواع ترشی: شامل شناسایی و شمارش کپک و مخمر
    میکروبیولوژی ویژگی های میکروبی انواع غلات، برنج و حبوبات شمارش کلی میکروارگانیسم ها، اسپور باکتری های احیا کننده سولفیت، باسیلوس سرئوس و کپک
    ویژگی های میکروبی انواع چای شمارش کلی میکروارگانیسم ها، کلی فرم، اشرشیا کلی، کپک و انتروکک های روده ای
    پایش میکروبی اتاق تمیز در صنایع تجهیزات پزشکی-دارویی-ازمایشگاهی
    آزمون سترونی یا تایید سترون به روش صافی غشایی و کشت مستقیم انواع تجهیزات پزشکی و وسایل تزریق یکبار مصرف

 
انتروباکتریاسه:

این گروه باکتری هایی هستند که بخشی از فلور طبیعی دستگاه گوارش جانوران خونگرم را تشکیل میدهند. اگرچه برخی جنس های این گروه میتوانند سبب بیماری های جدی مانند حصبه، اسهال خونی و بیماری های گوارشی شوند، وجود اکثر آنها به میزان مشخص در نمونه های آب و مواد غذایی مسئله بهداشتی ایجاد نمی کند. برخی ویژگی های این گروه توسط محیط های کشت اختصاصی قابل شناسایی بوده و ما این امکان را داریم که تعداد دقیق آنها را در انواع نمونه ها از قبیل مواد لبنی، میوه های خشک و… شمارش کنیم.

آزمایشگاه نیکوفارمد آریا با استفاده از محیط های کشت اختصاصی و خصوصیات بیوشیمیایی، در سه مدل آزمون فیلتراسیون، MPN و روش شمارش کلونی برای جست و جو و شمارش انتروباکتریاسه (CFU/ml or CFU/gr) به مشتریان عزیز خدمت رسانی می کند.

شمارش کلی فرم ها:

این گروه از باکتری ها زیر مجموعه ای از خانواده انتروباکتریاسه هستند که اختصاصا قادر به تخمیر قند لاکتوز و تولید اسید و گاز و رشد در دمای ۴۴ درجه می باشند. هر دو گروه نمایانگر بهداشت در میکروبیولوژی مواد غذایی بوده و تفاوت زیادی از نظر ویژگی های بیوشیمیایی بین این دو گروه وجود ندارد، بلکه محصولات غذایی مشخص می کند که جست و جوی کدام گروه اهمیت بیشتری دارد. برای مثال در مواد غذایی لبنی که قند لاکتوز فراوانی بیشتری دارد، جست و جو کلی فرم ها ارجح است، در حالی که در گوشت و فرآورده های آن قند گلوکز بیشتر بوده و در آن انتروباکتریاسه شمارش میشود.

آزمایشگاه نیکوفارمد آریا با استفاده از مصوبه سازمان غذا و دارو (لیست M5) قادر به جست و جو و شمارش کلی فرم ها در انواع نمونه ها با سه مدل آزمون فیلتراسیون، MPN و روش شمارش کلنی بوده و آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می باشد.

اشرشیا کلی:

باکتری E. coli -اشرشیا کلی- ساکن دستگاه گوارش جانوران خونگرم است که در محیط و مواد غذایی یافت میشود. اکثر آن ها بی ضرر بوده، اما برخی عامل اسهال، عفونت ادراری، عفونت تنفسی و.. هستند.

این عامل بیماری زا از طریق خوردن غذاهای آلوده با منشاء حیوانی، گیاهی که به صورت تازه یا فراوری شده مصرف بشوند؛ مانند گوشت نیم پز، شیر خام و سبزیجات و میوه های آلوده به انسان منتقل میشود. برخی افراد نسبت به این عفونت حساسیت بیشتری دارند و باید از ابتلا به آن جلوگیری کنند.

آزمایشگاه نیکو فارمد آریا با استفاده از روش ها و محیط های کشت نامبرده در استاندارد های ملی و بین المللی قادر به جست و جو، شناسایی و شمارش این باکتری در انواع مواد غذایی و مکمهای دارویی میباشد.

سودوموناس آئروژینوزا:

آلودگی با گونه های سودوموناس نقش مهمی در فساد مواد غذایی مانند شیر و محصولات لبنی، گوشت، ماهی، آب، میوه و سبزیجات ایفا میکند. زیرا این باکتری قادر به تحمل دمای بالا بوده و برخی از آنزیم های آن نیز در دمای بالا همچنان فعال میباشند. این مسئله علاوه براینکه میتواند عامل بیماری های گوارشی گردد، در کیفیت و ماندگاری انواع مواد غذایی نیز تاثیرگذار است.

آزمایشگاه نیکو فارمد آریا با استفاده از محیط های کشت اختصاصی و تست های بیوشیمیایی طبق استاندارد های ملی و بین المللی مربوطه، قادر به جست و جو، شناسایی و شمارش این باکتری در انواع مواد غذایی و مکمل های دارویی میباشد.

انتروکوکوس

انتروکک ها، عضو گرم مثبت از خانواده ی باکتری های روده ای می باشند که آزمونهای بیوشیمیایی مخصوص به خود را دارند. حضور این باکتری ، همانند باکتری اشرشیا کلی نشانگر آلودگی مدفوعی می باشد. این باکتری ها نسبت به شرایط سخت محیطی مقاوم تر از باکتری اشرشیا کلی هستند. جداسازی و شناسایی آنها در انواع مواد غذایی، نقش مهمی در ارزیابی کیفیت آنها دارد.

آزمایشگاه میکروبی نیکوفارمد آریا با استفاده از انواع محیط کشت های اختصاصی، مانند KF و Bile esculin agar،  قادر به انجام کلیه تست های بیوشیمیایی جهت شناسایی این میکروارگانیسم بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی میباشد.

استافیلوکوکوس اورئوس

باکتری استافیلوکوکوس اورئوس یک باکتری بیماری زای فرصت طلب می باشد که قادر به ایجاد طیف گسترده ای از بیماری های عفونی پوستی و گوارشی می باشد. از آنجایی که این باکتری قادر به تولید سموم مختلف و عامل فساد مواد غذایی است، طی فرآوری مواد غذایی ممکن است سبب آلودگی آنها گردد. به همین دلیل جست و جو و شناسایی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

آزمایشگاه میکروبی نیکوفارمد آریا با استفاده از انواع محیط های کشت اختصاصی، مانند مانیتول سالت آگار، برد پارکر و تست های تخصصی مانند کوآگولاز، کاتالاز و همولیز قادر به شناسایی این میکروارگانیسم در محصولات غذایی می باشد.

 

باسیلوس سرئوس

این باکتری مقاوم به شرایط سخت محیطی، یکی دیگر از مهم ترین عوامل مسمومیت و فساد مرتبط با مواد غذایی می باشد. معمولا مسمومیت با این باکتری هنگامی رخ میدهد که مواد غذایی پیش از گرم شدن مجدد به خوبی در دمای پایین نگهداری نشوند. از جمله مواد غذایفی که می توانند کاندید مناسبی جهت آزمون های میکروبی تشخیص باسیلوس سرئوس باشند شامل؛ برنج، گوشت پخته، سبزیجات، غذاهای خمیری، جوانه گیاهان، غلات و حبوبات و… می باشد.

آزمایشگاه نیکوفارمد آریا با استفاده های محیط های کشت اختصاصی و انواع تست های بیوشیمیایی قادر به شناسایی و شمارش این باکتری در محصولات غذایی می باشد.

باکتری های بیهوازی احیاگر سولفیت:

یکی دیگر از نشانگر های آلودگی نمونه های مواد غذایی، حضور باکتری های احیاگر سولفیت، بویژه كلستريديوم پرفرنجس، می باشد. منبع اولیه آلودگی مواد غذایی، آلودگی آب مورد استفاده در صنایع غذایی است. این باکتری ها با تولید فرم ساختاری مقاوم، اسپور، در محیط آبی با وجود شرایط استرس زا، کلر زنی و گرمادهی زنده باقی می ماند. بر خلاف کلی فرم هایی مانند اشرشیا کلی که به سرعت از بین می روند. حضور کلستریدیوم در آب، زنگ خطر جدی نیست. اما زمانی اهمیت می یابد که آب با ماده غذایی تماس پیدا کند.

آزمایشگاه نیکوفارمد آریا با استفاده از محیط کشت های اختصاصی و ایجاد شرایط بیهوازی قادر به شناسایی و شمارش باکتری های بیهوازی احیاگر سولفیت در نمونه های مختلف صنایع غذایی می باشد.


 


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209