بررسی خاصیت ضد میکروبی به روش MIC و MBC

بررسی خاصیت ضد میکروبی به روش MIC و MBC؛ معنی این اصطلاحات را در زیر ببینید:

 حداقل غلظت بازدارنده (MIC)،

حداقل غلظت باکتری کش (MBC)،

و تست حداقل غلظت قارچ کش (MFC).

M/بررسی خاصیت ضد میکروبی به روش MIC و MBC

   برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

در میکروبیولوژی، حداقل غلظت بازدارنده (MIC) آزمایشی است که کمترین غلظت یک عامل ضد میکروبی مورد نیاز برای مهار رشد قابل مشاهده در شرایط آزمایشگاهی یک میکروارگانیسم چالش را تعیین می کند. برای ایجاد MIC، یک عامل ضد میکروبی در یک محدوده رقت با میکروارگانیسم چالش معمولا در غلظت سوسپانسیون یک میلیون واحد تشکیل کلنی (CFU) در هر میلی لیتر (mL) انکوبه می شود. رشد میکروارگانیسم توسط کدورت تعیین می شود. نمونه های آزمایشی که هیچ فعالیت ضد میکروبی از خود نشان نمی دهند، به دلیل وجود میکروارگانیسم، کدورت (یعنی کدر) خواهند بود، در حالی که عدم کدورت نشان می دهد که رشد میکروارگانیسم چالش برانگیز مهار شده است. هنگامی که MIC یک عامل ضد میکروبی محاسبه شد، میکروارگانیسم ها به عنوان حساس، وابسته به دوز حساس (SSD)، متوسط، یا مقاوم به عامل ضد میکروبی برچسب گذاری می شوند.

 

آزمایش MIC اغلب برای تعیین حداقل غلظت باکتری کشی (MBC) و حداقل غلظت قارچ کش (MFC) عوامل یک گام جلوتر برداشته می شود.

 

MBC و MFC به حداقل غلظت یک عامل ضد میکروبی اشاره دارد که زنده ماندن تلقیح اولیه میکروارگانیسم را تا 99.9٪ کاهش می دهد. برخلاف MIC که کمترین غلظت عامل ضد میکروبی را ایجاد می کند که رشد را مهار می کند، MBC و MFC کمترین غلظت عامل ضد میکروبی را شناسایی می کنند که منجر به مرگ میکروارگانیسم می شود.

 آزمایش‌های MBC و MFC روش‌های قدرتمندی برای مقایسه فعالیت کشتن میکروب چندین عامل ضدمیکروبی به طور همزمان، اغلب برای اهداف غربالگری بوده‌اند. به طور کلی، اگر MBC/MFC بیش از چهار برابر MIC نباشد، عوامل ضد میکروبی به عنوان باکتری کش/قارچ کش در نظر گرفته می شوند. در برخی موارد، MBC/MFC یک عامل ضد میکروبی بسیار نزدیک به MIC آن است.

 

 اگر MBC/MFC عامل آزمایش شده در برابر میکروارگانیسم آزمایش شده ≥ 32 برابر MIC باشد، می توان مشخص کرد که میکروارگانیسم نسبت به عامل ضد میکروبی آزمایش شده مقاومت ایجاد کرده است.

 

ارزیابی MIC و MBC/MFB معمولاً در شرایط زیر مورد نیاز است:

 

در مرحله تحقیق و توسعه یک محصول برای تعیین غلظت عامل ضد باکتری مناسب مورد نیاز در محصول نهایی

به عنوان بخشی از سناریوهای بالینی خاص برای سفارشی کردن درمان برای درمان تنها باکتری عامل

در حمایت از یک محصول آزمایش شده به عنوان یک داروی جدید تحقیقاتی. FDA به وضوح مشخص می کند که چه میکروارگانیسم هایی باید برای به چالش کشیدن محصول در شرایط آزمایشگاهی استفاده شوند

برای اثبات مفهوم در اهداف بازاریابی

خدمات حداقل غلظت بازدارنده (MIC) موجود

حداقل غلظت بازدارنده (MIC)

حداقل غلظت باکتری کش/قارچ کش (MBC/MFC)

 

تست MBC کمترین غلظتی را که یک عامل ضد میکروبی در آن یک میکروارگانیسم خاص را از بین می برد، تعیین می کند. MBC با استفاده از یک سری مراحل، پس از تکمیل آزمایش حداقل غلظت مهاری (MIC) انجام می شود.

 

آزمایش MBC برای مقایسه فعالیت کشتن میکروب چندین عامل ضد میکروبی به طور همزمان مفید است.

 

مقالات بیشتر:

پایداری تسریع شده

اتاق تمیز

باقیمانده اتیلن اسکاید 

تب زایی

ولیدیشن اتاق تمیز

پلیت های تماسی حاوی محیط کشت

خلاصه آزمایش حداقل غلظت باکتری

کشت خالص یک میکروارگانیسم مشخص که یک شبه رشد کرده، سپس در آبگوشت حامی رشد (معمولاً مولر هینتون براث) به غلظتی بین 1*10^5 و 1*10^6 cfu/ml رقیق شده است.

 

رقت ذخیره ای از ماده آزمایش ضد میکروبی تقریباً 100 برابر MIC مورد انتظار (در صورت شناخته شدن) ساخته می شود.

 

رقت های 1:1 بیشتر در لوله های آزمایش یا صفحات میکروتیتر 96 چاهی ساخته می شوند.

تمام رقت های محصول(های) آزمایش با حجم مساوی از میکروارگانیسم مشخص شده تلقیح می شوند.

 

یک لوله یا چاه کنترل مثبت و منفی برای هر میکروارگانیسم آزمایشی گنجانده شده است تا رشد میکروبی کافی را در طول دوره انکوباسیون و عقیمی محیط نشان دهد.

 

مقدار کمی از کنترل مثبت آبکاری شده و برای ایجاد غلظت پایه میکروارگانیسم مورد استفاده استفاده می شود.

 

سپس لوله ها یا صفحات میکروتیتر در دما و مدت زمان مناسب انکوبه می شوند.

 

کدورت نشان دهنده رشد میکروارگانیسم است و MIC کمترین غلظتی است که در آن هیچ رشدی مشاهده نمی شود.

 

برای تعیین MBC، رقت نشان دهنده MIC و حداقل دو رقت محصول آزمایشی غلیظ تر آبکاری شده و برای تعیین CFU/ml قابل دوام شمارش می شوند.

 

MBC کمترین غلظتی است که کاهش از پیش تعیین شده (مانند 99.9٪) در CFU/ml را در مقایسه با رقت MIC نشان می دهد.

 

نقاط قوت تست حداقل غلظت باکتری

آزمایش MBC امکان تعیین حداقل غلظت یک عامل لازم برای دستیابی به یک اثر باکتری کش را فراهم می کند. البته شایان ذکر است که مدت زمانی که ماده ضد میکروبی در تماس با ارگانیسم مورد آزمایش قرار می گیرد برای این روش بسیار طولانی است و حدود 18 ساعت است. بنابراین، آزمایش واقعاً حداقل غلظت مورد نیاز برای از بین بردن ارگانیسم آزمایش را تعیین می کند، زیرا تمام پارامترهای دیگر برای اثر بیوسیدال مفید هستند.

 

تست MBC می تواند ابزار خوب و نسبتا ارزانی برای رتبه بندی تعداد زیادی از عوامل ضد میکروبی بر اساس قدرت، برای اهداف غربالگری باشد.

تست MBC را می توان برای ارزیابی مشکلات فرمولاسیون استفاده کرد که در آن فرمول ساز مشکوک است که ماده فعال توسط مواد دیگر "پیوند" شده است. تئوری این است که MBC برای فرمولی بدتر خواهد بود که بخشی از ماده فعال آن به صورت شیمیایی با سایر مواد ترکیب شده است، بنابراین برای کشتن میکروارگانیسم‌های موجود در سوسپانسیون موجود نیست.

 

کنترل پارامترهای آزمایش برای MBC در آزمایشگاه آسان است، بنابراین می توان به راحتی بین عوامل ضد میکروبی مختلف آزمایش شده در شرایط یکسان و اثرات مربوطه آنها بر روی میکروارگانیسم های خاص مقایسه کرد.

 

نقاط ضعف تست حداقل غلظت باکتری

یک MBC باید برای هر میکروارگانیسم به صورت جداگانه تعیین شود زیرا ضد میکروبی احتمالاً مقادیر MBC متفاوتی برای میکروارگانیسم‌های آزمایشی مختلف دارد.

نتایج آزمایش MBC غلظت ضد میکروبی مورد نیاز برای ضدعفونی یا ضدعفونی کردن میکروارگانیسم ها را در یک زمان تماس کوتاه مانند 10 دقیقه تعیین نمی کند.

محیط های رشد مغذی بیشتری مانند تریپتیک سویا براث می تواند بر مقادیر MBC تأثیر منفی بگذارد. آبگوشت مولر هینتون بهترین مکان برای این روش است.

 

 

آزمایشگاه نیکوفارمد  به طور معمول آزمایش های حداقل غلظت باکتری (MBC) را برای مشتریان خود انجام می دهد. آزمایشگاه به طور کلی در علم آزمایشات ضد میکروبی به خوبی مسلط است و این دانش را در هر مطالعه ای که انجام می دهیم به کار می گیرد.

 

 


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209