تشخیص اشرشیا کلی در محصولات پزشکی؛اشریشیا کلی که معمولاً با نام E. coli یا coli bacillus شناخته می شود، یکی از گونه های باکتریایی است که در روده بزرگ پستانداران زندگی می کند. از آنجا که به طور معمول در روده زندگی می کند، وجود E. coli در آب های محیطی نشانه آلودگی مدفوع است. در حالی که علائم باسیل کولی، چیستی و نحوه انتقال آن موضوع تحقیق است، مهم است که علائمی مانند اسهال را با سایر باکتری ها و ویروس ها اشتباه نگیرید. در اینجا، E.Coli (باسیلوس کولی) چیست و چگونه منتقل می شود؟ پاسخ به سوالات علائم باسیل کلی…

m/تشخیص اشرشیا کلی در محصولات پزشکی

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

باسیل کولی که نوعی باکتری است جزو فلور روده است و می تواند با سایر انواع ویروس ها با علائمی مانند اسهال اشتباه گرفته شود. به همین دلیل توصیه می کنیم علائم زیر را در نظر بگیرید و در اسرع وقت برای معاینات لازم و درمان باسیل کولی با پزشک خود مشورت کنید. بیایید به علائم باسیل کولی و هر آنچه که کنجکاو است نگاه کنیم.

 

E. coli چیست؟

  1. coli توسط تئودور اشریچ متخصص اطفال و باکتری شناس در مدفوع نوزاد کشف شد و به نام او نامگذاری شده است. coli به معنای "از روده بزرگ" است. coli یک ارگانیسم مدل است که به منظور درک زیست شناسی باکتری به طور کلی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. می توان گفت که شناخته شده ترین موجود در بین موجودات زنده است.

تعداد باکتری های E. coli که در روز از طریق مدفوع از بدن انسان عبور می کنند بین 100 میلیارد تا 10 تریلیون است. برخی از انواع E. coli که در حیوانات دیگر بی اثر هستند، در صورت انتقال به انسان می توانند باعث بیماری شوند. معروف ترین آنها، سروتیپ O157:H7، می تواند باعث اسهال خونی و مرگ شود.

 

اشریشیا کلی چه نوع میکروبی است و چگونه باعث بیماری می شود؟

اشریشیا کلی (E. Coli) یک باکتری به طور کلی بی ضرر از گونه باسیل است که به طور معمول در محیط روده انسان و حیوانات یافت می شود. با این حال، برخی از زیرگروه های E. coli مانند انتروهاموراژیک اشریشیا کلی (EHEC) می توانند باعث بیماری های تهدید کننده زندگی شوند. مواد شیمیایی به نام سموم که توسط زیرگروه EHEC تولید می‌شوند، می‌توانند با ایجاد یک اثر سمی برای بدن انسان باعث بیماری شوند. EHEC می تواند باعث اپیدمی شود زیرا به راحتی منتقل می شود. باکتری که اخیراً باعث شیوع خطرناک EHEC در اروپا، به ویژه در آلمان و فرانسه شده است، یک زیرگروه تولید کننده سم از E. coli است. هنوز مورد بیماری ناشی از باکتری EHEC در کشور ما مشاهده نشده است و وزارت بهداشت اقدامات لازم را برای جلوگیری از سرایت این اپیدمی به کشورمان انجام داده است.

 

EHEC چگونه منتقل می شود؟

EHEC در دمای 37 درجه سریعترین تولید مثل می کند، دمای بدن ما، می تواند تا دمای 70 درجه را تحمل کند، می تواند در محیط های اسیدی زنده بماند. EHEC وقتی غذا در دمای بالای 70 درجه پخته می شود می میرد. شایع ترین راه انتقال از طریق غذا است. EHEC معمولاً (85%) از طریق خوردن گوشت، شیر و محصولات لبنی بد پخته یا خام، و سبزیجات و میوه‌هایی که به خوبی تمیز نشده‌اند، منتقل می‌شود. در بررسی ها مشخص شده است که از فردی به فرد دیگر و از طریق منابع آبی آلوده به مدفوع حیوانات و افراد بیمار منتقل می شود. با توجه به محبوبیت روزافزون آن در سال های اخیر، جوانه های بذر که بیشتر در سفره های ما دیده می شوند، محیط خوبی را برای آلودگی EHEC نیز ایجاد می کنند. ویژگی های بیماری ناشی از EHEC چیست؟ EHEC معمولاً 3-4 روز پس از ورود به بدن باعث بیماری می شود. این دوره که ما آن را دوره کمون می نامیم، می تواند تا 8 روز طول بکشد. علائم اولیه بیماری تب، بی حالی، تهوع، استفراغ، درد شکم و به خصوص اسهال خونی است. این بیماری در کودکان و افراد مسن که سیستم ایمنی نسبتا ضعیفی دارند، شدیدتر است. ترسناک ترین و تهدید کننده زندگی این بیماری سندرم همولیتیک اورمیک (HUS) است. HUS با شروع ناگهانی نارسایی کلیه، کم خونی ناشی از تخریب گلبول های قرمز و مشکلات انعقادی ناشی از تخریب سلول های لخته کننده خون مشخص می شود. HUS در 10% از عفونت‌های EHEC ایجاد می‌شود و اختلالات سیستم عصبی مانند تشنج، فلج و کما در 25% بیماران مبتلا به HUS و نارسایی دائمی کلیه در 50% مشاهده می‌شود. متأسفانه 3 تا 5 درصد از بیماران مبتلا به HUS می میرند.

 j/تشخیص اشرشیا کلی در محصولات پزشکی

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

E. coli (کولی) چگونه منتقل می شود؟

  1. coli متعلق به فلور طبیعی روده است، در طبقه بندی بیولوژیکی در خانواده باکتری های روده ای قرار می گیرد که متشکل از باکتری های ساکن در روده است.

باسیل کولی در دمای بدن به بهترین شکل تولید مثل می کند، زیرا برای رشد در روده پستانداران سازگار شده است.

از آنجایی که یک رابطه هماهنگ بین E. coli، عضو طبیعی فلور روده، و ارگانیسم میزبان وجود دارد، باکتری ها به طور معمول باعث بیماری نمی شوند. با این حال، اگر وارد محیط شود، که ممکن است اندام دیگری در همان ارگانیسم باشد (مانند عبور از مثانه با عفونت مجاری ادرار)، ممکن است روده ارگانیسم میزبان دیگری باشد.

باکتری E. coli را می توان در انواع گوشت ها از جمله گوشت گاو و گوسفند یافت. باکتری ها می توانند از معده و روده حیوانات در هنگام ذبح به گوشت منتقل شوند. اگر آب آلوده دامداری ها به مزارع برسد، این میکروب می تواند محصولات کشاورزی را نیز آلوده کند. سبزیجات برگ سبز به ویژه در معرض خطر E.coli هستند.

اگرچه برخی از انواع E. coli برای حیوانی که در آن زندگی می کنند بی ضرر هستند، اما در صورت انتقال به انسان می توانند باعث ایجاد برخی بیماری ها شوند. در میان این بیماری ها، بیماری های اسهالی اصلی ترین هستند، اما می توانند باعث بیماری هایی مانند عفونت ادراری، مننژیت، پریتونیت، ورم پستان شوند.

باکتری E. coli می تواند به راحتی با نوشیدن آبی که به درستی تصفیه نشده است منتقل شود.

تماس با فرد ناقل باکتری: E.coli در مواردی که بهداشت فردی و منزل به خصوص در توالت ها کافی نباشد از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

مقالات بیشتر:

تست  چسبندگی سلولی

مشاوره جهت ساخت اتاق تمیز

مشاوره جهت تهیه تکنیکال فایل

تست  خون سازگاری و هولیز کنندگی

تشخیص سودوموناس در محصولات پزشکی

مشاوره جهت اخد مجوز تولید

 

علائم E. coli (کولی) چیست؟

باکتری E. coli می تواند علائمی ایجاد کند که می تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد. علائم اصلی به شرح زیر است:

استفراغ

خون در مدفوع

گرفتگی معده

اسهال

اسهال نیز یکی از راه های انتقال باکتری E. coli است، بنابراین رعایت بهداشت توالت در پیشگیری از این باکتری بسیار مهم است.

 s/تشخیص اشرشیا کلی در محصولات پزشکی

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

E. coli (باسیلوس coli) درمان

اگرچه این یک مشکل رایج باکتریایی است، اما در حال حاضر درمان خاصی برای عفونت E. coli وجود ندارد. در درمان E.coli، استراحت، نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از کم آبی و فرسودگی بدن برای بیمار بسیار مهم است. علاوه بر این، مصرف دارو برای اسهال توصیه نمی شود. در غیر این صورت، دفع سموم بدن را کند می کند.

 

راه های پیشگیری از بیماری EHEC چیست؟

راه پیشگیری از این بیماری توجه به شرایط بهداشتی است. بهبود محیطی که در آن مواد غذایی گیاهی و حیوانی که در آن هر دو به سفره ما می آیند تولید، پردازش، ذخیره، حمل و نقل و فروش می شوند از نظر بهداشتی و آموزش همه افرادی که در این مراحل کار می کنند، مهمترین راه حفاظت است. ما می‌توانیم با رعایت نکات احتیاطی ساده مانند پختن گوشت، شیر و لبنیات، مصرف نکردن این محصولات خام، شستن سبزیجات و میوه‌ها با آب فراوان، استفاده نکردن از منابع آبی که به آن‌ها اعتماد نداریم، از خود در برابر این بیماری محافظت کنیم. اهمیت دادن به بهداشت دست علاوه بر این، برای هر کسی که مشکوک به بیماری EHEC است، چه از نظر سلامت فردی و چه از نظر سلامت عمومی، بسیار مهم است که به نزدیکترین موسسه بهداشتی مراجعه کنند. موضوع مهم دیگر برای محافظت، عدم تماس نزدیک با افراد مشکوک به بیماری از کشورهای دارای اپیدمی است. ضمناً در موارد اپیدمی، ایجاد مراکزی با تمامی دستگاه های لازم در درمان بیماران و پرسنل آموزش دیده ای که بتوانند از این دستگاه ها استفاده کنند، آخرین گام در مبارزه با بیماری است.

بینش، بصیرت، درون بینی

باکتری اشریشیا کلی (E. coli) به طور معمول در روده افراد و حیوانات سالم زندگی می کند. اکثر انواع E. coli بی ضرر هستند یا باعث اسهال نسبتاً کوتاه می شوند. اما چند سویه مانند E. coli O157:H7 می توانند باعث گرفتگی شدید معده، اسهال خونی و استفراغ شوند.

شما می توانید از طریق آب یا غذای آلوده، به ویژه سبزیجات خام و گوشت چرخ کرده گاو نیم پز، در معرض باکتری E. coli قرار بگیرید. بزرگسالان سالم معمولاً در عرض یک هفته از عفونت E. coli O157:H7 بهبود می یابند. کودکان خردسال و بزرگسالان بزرگتر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک نوع تهدید کننده زندگی از نارسایی کلیه هستند.

 

علائم

علائم و نشانه های عفونت E. coli O157:H7 معمولاً سه تا چهار روز پس از قرار گرفتن در معرض باکتری شروع می شود. اما شما می توانید یک روز پس از قرار گرفتن در معرض تا بیش از یک هفته بعد بیمار شوید. علائم و نشانه ها عبارتند از:

اسهال که می تواند از خفیف و آبکی تا شدید و خونی متغیر باشد

گرفتگی معده، درد یا حساسیت

تهوع و استفراغ در برخی افراد

علل

تنها چند گونه از E. coli باعث اسهال می شود. سویه E. coli O157:H7 متعلق به گروهی از E. coli است که یک سم قوی تولید می کند که به پوشش روده کوچک آسیب می رساند. این می تواند باعث اسهال خونی شود. هنگامی که این سویه از باکتری ها را مصرف می کنید، دچار عفونت E. coli می شوید.

برخلاف بسیاری دیگر از باکتری‌های بیماری‌زا، E. coli می‌تواند باعث عفونت شود حتی اگر مقدار کمی از آن را بخورید. به همین دلیل، با خوردن یک همبرگر کمی نپخته یا قورت دادن یک لقمه آب آلوده استخر، ممکن است به E. coli مبتلا شوید.

منابع بالقوه قرار گرفتن در معرض شامل غذا یا آب آلوده و تماس فرد به فرد است.

 

غذای آلوده

رایج ترین راه برای ابتلا به عفونت E. coli، خوردن غذاهای آلوده است، مانند:

گوشت چرخ كرده. هنگامی که گاوها ذبح و نیز فرآوری می شوند، باکتری E. coli در روده ی آن ها می تواند روی گوشت نفوذ کند. گوشت چرخ کرده گوشت گاو بسیاری از حیوانات مختلف را ترکیب می کند و خطر آلودگی را افزایش می دهد.

شیر غیر پاستوریزه باکتری E. coli روی پستان گاو یا تجهیزات شیردوشی می تواند وارد شیر خام شود.

تولید تازه. رواناب از مزارع گاو می تواند مزارعی را که در آن محصولات تازه کشت می شود آلوده کند. برخی از سبزیجات، مانند اسفناج و کاهو، به ویژه در برابر این نوع آلودگی آسیب پذیر هستند.

 d/تشخیص اشرشیا کلی در محصولات پزشکی

آب آلوده

مدفوع انسان و حیوان ممکن است آب های زیرزمینی و سطحی از جمله نهرها، رودخانه ها، دریاچه ها و آبی که برای آبیاری محصولات استفاده می شود را آلوده کند. اگرچه سیستم های آب عمومی از کلر، نور ماوراء بنفش یا ازن برای از بین بردن E. coli استفاده می کنند، برخی از شیوع E. coli با منابع آب آلوده شهری مرتبط است.

چاه های آب خصوصی دلیلی برای نگرانی هستند زیرا بسیاری از آنها راهی برای ضدعفونی کردن آب ندارند. منابع آب روستایی بیشترین احتمال آلودگی را دارند. برخی افراد نیز پس از شنا در استخرها یا دریاچه های آلوده به مدفوع به E. coli مبتلا شده اند.

 

تماس شخصی

باکتری E. coli می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود، به خصوص زمانی که بزرگسالان و کودکان آلوده دست های خود را به درستی نمی شویند. اعضای خانواده کودکان خردسال مبتلا به عفونت E. coli به خصوص احتمال دارد که خودشان به آن مبتلا شوند. شیوع این بیماری در میان کودکانی که از باغ وحش های خانگی و انبارهای حیوانات در نمایشگاه های شهرستان بازدید می کنند نیز رخ داده است.

 

عوامل خطر

  1. coli می تواند هر فردی را که در معرض این باکتری قرار دارد، تحت تاثیر قرار دهد. اما احتمال بروز مشکلات در برخی افراد بیشتر از دیگران است. عوامل خطر عبارتند از:

سن. کودکان خردسال و بزرگسالان بزرگتر در معرض خطر بیشتری برای تجربه بیماری ناشی از E. coli و عوارض جدی تر ناشی از عفونت هستند.

سیستم ایمنی ضعیف شده. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از ایدز یا داروهایی برای درمان سرطان یا جلوگیری از رد پیوند عضو احتمال بیشتری دارد که در اثر مصرف E. coli بیمار شوند.

خوردن انواع خاصی از غذا. غذاهای پرخطر عبارتند از همبرگر نیم پز. شیر غیر پاستوریزه، آب سیب یا سیب؛ و پنیرهای نرم تهیه شده از شیر خام.

کاهش سطح اسید معده. اسید معده در برابر باکتری E.coli محافظت می کند. اگر داروهای کاهش اسید معده مانند اسموپرازول (Nexium)، پانتوپرازول (Protonix)، لانزوپرازول (Prevacid) و امپرازول (Prilosec) مصرف می کنید، ممکن است خطر ابتلا به عفونت E. coli را افزایش دهید.

 مقالات بیشتر:

 

مفاهیم

اکثر بزرگسالان سالم در عرض یک هفته از بیماری E. coli بهبود می یابند. برخی از افراد  به ویژه کودکان خردسال و بزرگسالان مسن ممکن است به یک شکل تهدید کننده زندگی از نارسایی کلیه به نام سندرم اورمیک همولیتیک مبتلا شوند.

 

جلوگیری

هیچ واکسن یا دارویی نمی تواند از شما در برابر بیماری مبتنی بر E. coli محافظت کند، اگرچه محققان در حال بررسی واکسن های مهم هستند. برای کاهش احتمال قرار گرفتن در معرض اشریشیا کولای، از بلعیدن آب دریاچه ها یا استخرها خودداری کنید، دست های خود را مرتب بشویید، از غذاهای خطرناک اجتناب کنید و مراقب آلودگی متقابل باشید.

 

غذاهای خطرناک

همبرگرها را بپزید تا به دمای 160 فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) برسد. همبرگرها باید به خوبی تهیه شوند، بدون رنگ صورتی. اما رنگ راهنمای خوبی برای دانستن اینکه آیا پختن گوشت تمام شده است نیست. گوشت  به خصوص اگر کبابی باشد  می تواند قبل از پخته شدن کامل قهوه ای شود. از دماسنج گوشت استفاده کنید تا مطمئن شوید که گوشت در ضخیم ترین نقطه حداقل تا دمای 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) گرم می شود.

شیر پاستوریزه، آب میوه و سیب را بنوشید. هر آبمیوه بسته بندی شده یا بطری شده ای که در دمای اتاق نگهداری می شود، احتمالا پاستوریزه می شود، حتی اگر برچسب آن را نشان ندهد. از هرگونه لبنیات یا آبمیوه غیر پاستوریزه خودداری کنید.

محصولات خام را به طور کامل بشویید. شستن محصولات ممکن است از شر تمام E. coli خلاص نشود  به خصوص در سبزی های برگدار، که مکان های زیادی را برای اتصال باکتری ها به آنها فراهم می کند. شستشوی دقیق می تواند کثیفی را از بین ببرد و میزان باکتری هایی را که ممکن است به محصول چسبیده اند کاهش دهد.

 

مقالات بیشتر:

تست کاشت یا ایمپلنت

تست سمیت سیستماتیک حاد

تست سمیت سیستماتیک مزمن

تست تب زایی یا پیروژنیسیتی

از آلودگی متقابل خودداری کنید

ظروف را بشویید. قبل و بعد از تماس آنها با محصولات تازه یا گوشت خام، از آب گرم صابون روی چاقوها، میزها و تخته های برش استفاده کنید.

غذاهای خام را جدا نگه دارید. این شامل استفاده از تخته های برش جداگانه برای گوشت خام و مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه ها است. هرگز همبرگرهای پخته شده را در همان بشقاب‌هایی که برای شیرینی‌های خام استفاده می‌کردید قرار ندهید.

دست هایتان را بشویید. دستان خود را بعد از تهیه یا خوردن غذا، استفاده از حمام یا تعویض پوشک بشویید. اطمینان حاصل کنید که کودکان قبل از غذا خوردن، پس از استفاده از حمام و پس از تماس با حیوانات نیز دست های خود را بشویند.

 

اشریشیا کلی (E. coli) گروهی از باکتری های گرم منفی است که معمولاً در روده افراد سالم ساکن هستند، اما برخی از سویه های آن می توانند باعث عفونت دستگاه گوارش، دستگاه ادراری  و یا بسیاری از قسمت های دیگر بدن شوند.

عفونت‌های دستگاه ادراری شایع‌ترین عفونت‌های ناشی از E. coli هستند و عفونت‌های روده‌ای هم می‌توانند از خوردن غذای آلوده (مانند گوشت چرخ‌کرده گاو نیم‌پز)، دست زدن به حیوانات آلوده یا بلعیدن آب آلوده ایجاد شوند.

عفونت های روده ای باعث اسهال گاهی شدید یا خونی و درد شکم می شود.

برخی از سویه های E. coli به طور طبیعی در دستگاه گوارش افراد سالم زندگی می کنند. با این حال، برخی از سویه‌های E. coli دارای ژن‌هایی هستند که به آنها امکان ایجاد عفونت در سیستم گوارشی را می‌دهد.

شایع ترین عفونت ناشی از E.coli است

عفونت مجاری ادراری

در زنان، E. coli شایع ترین علت است

عفونت مثانه

سایر عفونت های ناشی از E. coli شامل موارد زیر است:

دستگاه گوارش (باعث گاستروانتریت)

عفونت پروستات (پروستاتیت)

بیماری التهابی لگن

عفونت کیسه صفرا

عفونت هایی که بعد از آپاندیسیت و دیورتیکولیت ایجاد می شوند

عفونت های زخم (از جمله زخم های ایجاد شده در حین جراحی)

عفونت در زخم های پوستی (زخم های فشاری)

عفونت پا در افراد دیابتی

ذات الریه

مننژیت در نوزادان

عفونت های جریان خون

در افراد ناتوان، ساکنان مراکز بهداشتی یا افرادی که آنتی بیوتیک مصرف کرده اند، بسیاری از عفونت های E. coli ایجاد می شود که نواحی خارج از دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر روده پاره شده (سوراخ شده) یا آسیب دیده باشد، به عنوان مثال در اثر جراحت یا بیماری، مانند بیماری التهابی روده، E. coli می تواند باعث عفونت در خارج از روده شود. در این صورت، باکتری ها می توانند روده را ترک کرده و به ساختارهای مجاور که هیچ دفاعی در برابر آنها ندارند گسترش یابند یا می توانند وارد جریان خون شوند.

یک سویه سمی تولید می کند که باعث اسهال آبکی کوتاه مدت می شود. این اختلال (معروف به اسهال مسافرتی) معمولاً در افرادی رخ می دهد که در مناطقی که آب به اندازه کافی تصفیه نشده است، غذا یا آب آلوده مصرف کرده اند.

 d/تشخیص اشرشیا کلی در محصولات پزشکی

عفونت E. coli O157:H7

برخی از سویه های E. coli سمومی تولید می کنند که به روده بزرگ آسیب می زند و باعث التهاب شدید آن (کولیت) می شود. در آمریکای شمالی، سویه E. coli O157:H7 از همه رایج‌تر است، اما بیش از 100 مورد وجود دارد. این گونه‌ها گاهی اوقات در مجموع به عنوان E.coli انتروهموراژیک شناخته می‌شوند.

عفونت با این سویه ها معمولاً به روش های زیر رخ می دهد:

خوردن گوشت چرخ کرده که به درستی پخته نشده است (یکی از شایع ترین علل) یا نوشیدن شیر غیر پاستوریزه

بازدید از باغ وحش کودکان و لمس حیواناتی که سیستم گوارشی آنها حامل باکتری است

خوردن غذاهای آماده که با آب آلوده شسته شده یا آلوده به کود گاوی شده اند

بلعیدن آب در استخرهایی که به اندازه کافی کلر ندارند و آب آنها با مدفوع افراد آلوده آلوده شده است.

بهداشت ناکافی، به ویژه در میان کودکان خردسالی که پوشک می پوشند رایج است، می تواند باکتری را از فردی به فرد دیگر منتقل کند.

عفونت E. coli O157:H7 می تواند در افراد در هر سنی رخ دهد، اگرچه عفونت شدید در کودکان و افراد مسن شایع تر است.

 

علائم عفونت E. coli

علائم ناشی از عفونت E. coli بستگی به قسمتی از بدن درگیر و سویه E. coli ایجاد کننده عفونت دارد.

 

مقالات بیشتر:

تست  چسبندگی سلولی

مشاوره جهت ساخت اتاق تمیز

مشاوره جهت تهیه تکنیکال فایل

تشخیص استاف در محصولات پزشکی

اسهال مسافرتی

افراد مبتلا به اسهال مسافرتی دچار گرفتگی عضلات شکم و اسهال آبکی و گاهی حالت تهوع و استفراغ می شوند. علائم معمولاً خفیف هستند و در عرض 3 تا 5 روز فروکش می کنند.

 

  1. coli O157:H7

عفونت با E. coli O157:H7 و دیگر سویه های E.coli انتروهموراژیک معمولاً با درد شدید شکمی همراه با اسهال آبکی شروع می شود که معمولاً در عرض 24 ساعت خونی می شود. (این وضعیت گاهی اوقات کولیت هموراژیک نامیده می شود.) درد شکم و اسهال معمولاً چندین بار در روز رخ می دهد. نیاز مکرر به اجابت مزاج نیز احساس می شود، اگرچه در بیشتر مواقع محقق نمی شود. اکثر مبتلایان تب ندارند.

از آنجایی که عفونت به راحتی گسترش می یابد، افراد اغلب نیاز به بستری و ایزوله شدن دارند.

اگر مشکلی ایجاد نشود، اسهال ممکن است طی 1 تا 8 روز خود به خود برطرف شود. با این حال، عفونت E. coli O157:H7 اغلب بسیار جدی است و می تواند مشکلات جدی (مانند سندرم همولیتیک-اورمیک) با کاهش اسهال ایجاد کند.

سندرم همولیتیک اورمیک عارضه ای است که در حدود 5 تا 10 درصد افراد مبتلا (عمدتاً کودکان زیر 5 سال و بزرگسالان بالای 60 سال) حدود 1 هفته پس از شروع علائم ایجاد می شود. در این سندرم گلبول های قرمز خون از بین می روند (همولیز) و نارسایی کلیه رخ می دهد که باعث تجمع مواد سمی در خون (اورمی) می شود. این عارضه یکی از علل شایع بیماری مزمن کلیه در کودکان است.

عفونت E. coli O157:H7 می تواند باعث مرگ، به ویژه در افراد مسن شود، حتی اگر سندرم همولیتیک-اورمیک ایجاد نشود.

 

تشخیص عفونت های E. coli

کشت نمونه های ادرار، مدفوع یا سایر مواد آلوده

نمونه هایی از خون، مدفوع، ادرار یا سایر مواد آلوده گرفته می شود و برای کشت باکتری به آزمایشگاه فرستاده می شود. شناسایی باکتری در نمونه تشخیص را تایید می کند.

اگر مشکوک به E. coli O157:H7 باشد، پزشکان آزمایش مدفوع برای سموم شیگا، که توسط این باکتری ها تولید می شود، انجام می دهند. این تست به سرعت نتایج را ارائه می دهد.

اگر باکتری‌ها شناسایی شوند، آزمایش می‌شوند تا ببینند کدام آنتی‌بیوتیک در برابر آنها مؤثرتر است (فرآیندی به نام تست حساسیت).

اگر E. coli O157:H7 تشخیص داده شد، باید آزمایش خون مکرر برای بررسی سندرم اورمیک همولیتیک انجام شود.

 

پیشگیری از عفونت E. coli

پیشگیری از عفونت ادراری ناشی از E.coli شامل نوشیدن مایعات کافی و اجتناب از آلودگی مجرای ادرار (منفذی که ادرار خارج می شود) توسط مدفوع است. به عنوان مثال، زنان باید پس از ادرار یا مدفوع، از جلو به عقب دستمال بکشند.

 

پیشگیری از عفونت E. coli O157:H7 شامل

از شیر غیر پاستوریزه و سایر محصولات لبنی ساخته شده با شیر غیر پاستوریزه خودداری کنید

گوشت را کاملا بپزید

پس از استفاده از توالت، تعویض پوشک، تماس با حیوانات یا محیط اطراف آنها و قبل و بعد از تهیه یا خوردن غذا، دست ها را با آب و صابون کاملاً بشویید.

هنگام شنا یا بازی در دریاچه ها، برکه ها، نهرها، استخرهای شنا یا استخرهای شنا، آب را قورت ندهید.

برای جلوگیری از گسترش عفونت در مراکز مهدکودک، کارکنان ممکن است کودکانی را که به این بیماری مبتلا هستند، گروه بندی کنند. یا ممکن است قبل از اجازه دادن به کودکان آلوده برای حضور در مهدکودک، مدرکی بخواهند که عفونت از بین رفته است (نتایج منفی در دو کشت مدفوع).

 

درمان عفونت های E.coli

برای بسیاری از عفونت ها، آنتی بیوتیک ها

برای اسهال مسافرتی، لوپرامید و گاهی آنتی بیوتیک

برای اسهال ناشی از E. coli O157:H7، مایعات

درمان عفونت E.coli بسته به نوع آن متفاوت است

 

عفونت کجاست

شدت آن چقدر است؟

چه نوع E. coli باعث آن می شود

به عنوان مثال، اگر عفونت باعث آبسه شده باشد، ممکن است جراحی برای برداشتن چرک انجام شود.

 

درمان اسهال مسافرتی

افراد مبتلا به اسهال مسافرتی باید همیشه مایعات فراوان بنوشند.

لوپرامید ممکن است برای کند کردن عبور غذا از روده برای کمک به کنترل اسهال تجویز شود. در صورتی که بیمار اسهال و تب داشته باشد، اسهال خونی داشته باشد، اخیراً آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد، مقدار کمی خون در مدفوع دیده شود و یا کمتر از 2 سال سن داشته باشد، این دارو تجویز نمی شود. مصرف این دارو در کودکان 2 تا 18 سال محدود است.

اگر اسهال متوسط ​​تا شدید باشد، آنتی بیوتیک ها (به عنوان مثال، آزیترومایسین، سیپروفلوکساسین یا ریفاکسمین) اغلب برای کاهش سریعتر علائم تجویز می شود. اگر اسهال خفیف باشد معمولا نیازی به آنتی بیوتیک نیست.

اگر اسهال همراه با تب یا خونی باشد، فرد مبتلا باید با پزشک مشورت کند.

آنتی بیوتیک های پیشگیرانه (پیشگیرانه) فقط برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف توصیه می شود. رایج ترین آنتی بیوتیک توصیه شده ریفاکسیمین است. برخی از مسافران ممکن است برای پیشگیری از بیسموت ساب سالیسیلات غیر آنتی بیوتیکی استفاده کنند.

 

اسهال ناشی از E. coli O157:H7

بسیاری از افراد مبتلا به اسهال ناشی از E. coli O157:H7 نیاز به تزریق داخل وریدی مایعات حاوی نمک دارند.

این عفونت با لوپرامید یا آنتی بیوتیک درمان نمی شود، زیرا آنتی بیوتیک ها ممکن است اسهال را بدتر کنند و خطر HUS را افزایش دهند.

در صورت ابتلا به این سندرم، بستری در بخش مراقبت های ویژه ضروری است و ممکن است نیاز به همودیالیز باشد.

 

سایر عفونت های E. coli

بسیاری از عفونت های دیگر E. coli، معمولاً عفونت های مثانه یا سایر عفونت های مجاری ادراری، با آنتی بیوتیک هایی مانند تری متوپریم-سولفامتوکسازول، یک نیتروفورانتوئین یا یک فلوروکینولون درمان می شوند. با این حال، بسیاری از باکتری ها، به ویژه آنهایی که در یک مرکز بهداشتی به دست می آیند، به برخی از آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند. برای افزایش احتمال اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌توان چند تا از آن‌ها را با هم استفاده کرد تا زمانی که نتایج آزمایشی که نشان می‌دهد کدام آنتی‌بیوتیک بیشتر مؤثر است، در دسترس باشد. پس از به دست آمدن نتیجه، آنتی بیوتیک های مورد استفاده در صورت لزوم تغییر می کنند.

برای عفونت های جدی تر، می توان از آنتی بیوتیک هایی استفاده کرد که در برابر بسیاری از باکتری های مختلف موثر هستند (آنتی بیوتیک های طیف گسترده).


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209