ضدعفونی تجهیزات پزشکی؛ضدعفونی دستگاه پزشکی بعد از عمل، مرحله بسیار مهمی برای از بین بردن میکروارگانیسم ها پس از استفاده از دستگاه بر روی بیمار است، بنابراین اگر وسیله پزشکی قابل استفاده مجدد است، باید ضدعفونی و استریل کردن دستگاه پزشکی بعد از عمل مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله سعی می کنیم فرآیند ضد عفونی دستگاه پزشکی بعد از عمل را برای شما توضیح دهیم.

برای داشتن آلودگی‌زدایی مؤثر، دستورالعمل‌های سازنده دستگاه‌های پزشکی قابل استفاده مجدد باید رعایت شود، بنابراین سازنده باید اطلاعاتی را ارائه دهد که شامل دستورالعمل‌هایی برای پردازش مجدد و آماده‌سازی ایمن دستگاه‌ها و لوازم جانبی دستگاه برای استفاده مجدد باشد.

 m/ضدعفونی تجهیزات پزشکی

برای دریافت خدمات و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

مراحل پردازش مجدد

پردازش مجدد تجهیزات پزشکی با 3 مرحله زیر آغاز می شود:

پردازش نقطه استفاده: پردازش مجدد با پردازش در نقطه استفاده (یعنی نزدیک به نقطه استفاده دستگاه) شروع می شود تا مراحل بعدی تمیز کردن را تسهیل کند. ما این را به عنوان پردازش نقطه استفاده تعریف می کنیم که شامل مراحل تمیز کردن سریع و اولیه و/یا اقداماتی برای جلوگیری از خشک شدن کثیفی و آلاینده ها در داخل و روی دستگاه است.

تمیز کردن کامل: دستگاه باید پس از دست زدن در محل استفاده کاملاً تمیز شود. به طور کلی، تمیز کردن کامل در یک منطقه تمیز کردن اختصاصی انجام می شود. وسایلی که احتمالاً در حین استفاده به عوامل بیماری زا آلوده نمی شوند (مثلاً مانیتور علائم حیاتی اتاق) ممکن است نیازی به ضد عفونی نداشته باشند و بنابراین ممکن است فقط برای استفاده پس از تمیز کردن مناسب باشند.

ضد عفونی یا استریلیزاسیون: بسته به کاربرد مورد نظر دستگاه، دستگاه باید ضدعفونی یا استریل شده و مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

طبقه‌بندی Spaulding سیستمی است که به ابزارها و مواد مورد استفاده در بیماران اجازه می‌دهد با توجه به خطر عفونت به دسته‌های «بحرانی»، «نیمه بحرانی» و «غیر بحرانی» طبقه‌بندی شوند و ضدعفونی دستگاه‌های پزشکی باید به این ترتیب انجام شود. .

طبق این طبقه بندی، در حالی که ضدعفونی برای از بین بردن میکروارگانیسم ها در برخی ابزارها کافی است، استریل کردن برای ابزارهای دیگر کاملاً ضروری است.

 m/ضدعفونی تجهیزات پزشکی

پردازش ابزارهای حیاتی

  • به بافت یا فضاهای معمولی استریل از جمله سیستم عروقی نفوذ کرده یا وارد آن شوید

  • ابزار جراحی (لیفت، فایل های استخوانی، رونگور، فورسپس و غیره)

  • آنها باید بین استفاده استریل شوند یا به عنوان وسایل یکبار مصرف یکبار مصرف استفاده شوند.

  • هدف: ناباروری = عاری از تمام حیات میکروبی

 

پردازش اشیاء نیمه بحرانی

  • تماس با غشاهای مخاطی و پوست ناسالم
  • آینه های دهان، جمع کننده گونه، کلاهک
  • باید استریل یا در یک ضدعفونی کننده سطح بالا غوطه ور شود.
  • هدف: سطح بالایی از ضد عفونی = عدم وجود میکروارگانیسم به جز تعداد کمی از هاگ باکتری

 

ابزارها و دستگاه های غیر حیاتی

  • تماس با پوست سالم

  • کاف BP، سرب الکتروکاردیوگرام (ECG)، گوشی پزشکی

  • با استفاده از یک ضدعفونی کننده سطح پایین ضد عفونی کنید

  • هدف: از بین بردن باکتری ها، قارچ ها، ویروس های گیاهی

 

طرح دوباره کاری

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفت داشتن یک دوباره کاری معتبر است. بسیاری از مردم استدلال می کنند که هر ساز ویژگی های متفاوتی دارد، بنابراین هر ساز باید جداگانه در نظر گرفته شود. با این حال، چارچوب کلی برای همه ابزارها یکسان است. طرح اصلی باید به صورت زیر باشد:

مقاومت میکروارگانیسم ها در برابر مواد شیمیایی ضد عفونی کننده

اگر بخواهیم میکروارگانیسم ها را بر اساس مقاومت آنها رتبه بندی کنیم ترتیب آنها مانند جدول زیر خواهد بود:

  ویروس هایی مانند اچ آی وی و هپاتیت کمترین مقاومت را در برابر مواد شیمیایی کشنده میکروب دارند. فرآیند عقیم سازی می تواند اکثر میکروارگانیسم ها را از بین ببرد.

 

ویروس های احتمالی در دستگاه های پزشکی

هپاتیت

هپاتیت به معنای التهاب کبد است. کبد یک اندام حیاتی است که مواد مغذی را پردازش می کند، خون را فیلتر می کند و با عفونت ها مبارزه می کند. هنگامی که کبد ملتهب یا آسیب دیده باشد، عملکرد آن تحت تأثیر قرار می گیرد. مصرف زیاد الکل، سموم، برخی داروها و برخی شرایط پزشکی می تواند باعث هپاتیت شود. با این حال، هپاتیت معمولا توسط یک ویروس ایجاد می شود.

 

هپاتیت A

هپاتیت A یک بیماری مزمن نیست. فرد مبتلا به هپاتیت A معمولا در عرض 6 ماه بهبود می یابد. واکسن هپاتیت A در حدود 95 درصد موارد موثر است و حداقل 15 سال و تمام عمر فرد باقی می ماند.

 

هپاتیت B

هپاتیت B می تواند حاد یا مزمن باشد. اگر نوزادی در معرض این ویروس قرار گیرد، به طور مزمن آلوده به HBV باقی می ماند. واکسن هپاتیت B برای 5-7 سال موثر است.

 

هپاتیت C

هپاتیت C همچنین می تواند حاد یا مزمن باشد. با این حال، هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد. اما می توان با اجتناب از تماس با خون آلوده از آن جلوگیری کرد.

 

HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی)

ویروس اچ‌آی‌وی ویروسی است که اثرات اصلی خود را بر روی سیستم ایمنی بدن اعمال می‌کند.

امروزه داروهای تولید شده برای HIV از تکثیر ویروس در بدن جلوگیری می کند و سیستم ایمنی را سرکوب می کند و به افراد HIV مثبت اجازه می دهد زندگی طولانی و سالمی داشته باشند. به همین دلیل، مهم است که درمان را زود شروع کنید و به طور منظم تحت نظر پزشک ادامه دهید.

هیچ درمان قطعی برای HIV وجود ندارد. ویروس را نمی توان به طور کامل در بدن از بین برد، اما می توان آن را با دارو کنترل کرد. هدف از درمان؛ برای جلوگیری از عود مجدد ویروس بنابراین، ویروس کمتر احتمال دارد که جهش های زیادی را ایجاد کند که ممکن است به درمان مقاوم باشند.

 m/ضدعفونی تجهیزات پزشکی

برای دریافت خدمات و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

فرآیند ضد عفونی دستگاه پزشکی - نتیجه گیری

پردازش مجدد دستگاه های پزشکی پس از عمل فرآیندی است که نیاز به دقت دارد. نظارت بر اثربخشی تجهیزات استریلیزاسیون بسیار مهم است.

چندین ضدعفونی کننده وجود دارد که این گونه ویروس ها را در 2-3 دقیقه از بین می برد. با این حال، ایمن ترین روش ضد عفونی، استریل کردن است. شما باید ابزار خود را بر اساس طرح بحرانی طبقه بندی کنید و تصمیم بگیرید که آیا آنها نیاز به استریل یا ضد عفونی دارند.

متخصصان مراقبت های بهداشتی باید به طور دوره ای واکسینه شوند و کل فرآیند باید تا حد امکان خودکار شود تا از قرار گرفتن در معرض ویروس ها جلوگیری شود.

 

مقالات بیشتر:

اهمیت تمیز کردن تجهیزات بیمارستانی و تجهیزات پزشکی

نظافت تجهیزات بیمارستانی و تجهیزات پزشکی بسیار مهم است. ماشین های مخصوصی برای این کار وجود دارد.

برای ضدعفونی تجهیزات و وسایل پزشکی در بیمارستان ها از دستگاه ها و ضد عفونی کننده های مختلفی استفاده می شود. محل های شستشو که در آن این محصولات ترجیح داده می شوند، دستگاه های نظافت پزشکی صنعتی، محلول های ویژه و مناطق ویژه هستند. به عنوان مثال، نظافت و بهداشت هر محصول مورد استفاده در اتاق عمل بسیار مهم است. این تجهیزات باید برای ضدعفونی کردن بسیاری از دستگاه‌ها، از سیستم‌های جراحی رباتیک گرفته تا چاقوی جراحی، استفاده شوند. استریل کردن و ضدعفونی کلیه فرآیندهای نظافتی مورد نیاز در شستشوهای نوع بیمارستانی از اهمیت جدی برخوردار است.

 

شستشوی دستگاه های استریلیزاسیون در بیمارستان ها

امروزه باید اقدامات جدی در زمینه شستشو و استریل در انواع واحدهای بهداشتی انجام شود. مدیریت خوب فرآیند استریلیزاسیون و ضد عفونی در پیشگیری از بیماری های عفونی به ویژه در سلامت بیمار اهمیت حیاتی دارد. بیمار که با دست ها و ابزارهای بهداشتی عمل می کند، در مواردی که نیاز به مراقبت های ویژه دارد، بهترین نتیجه را خواهد داشت. تمیزی بخش های مراقبت های ویژه، تمیزی دستگاه های پزشکی بیمارستان و عدم بوی بد بسیار مهم است. بوی عرق نشانه وجود میکروب است و خروج آنها از بدن قبل از کشته شدن بسیار سخت است. تمیز کردن، که برای یک بدن تمیز نیز مهم است، با محلول های ضد عفونی کننده موثرتر می شود.

 

استفاده از ضد عفونی کننده ها

استفاده از ضد عفونی کننده در شرایط اتاق عمل و بیمارستان ضروری است.

محصولی که باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود، می تواند توسط بزرگسالان برای کودکان استفاده شود

در نواحی مانند صورت و زیر بغل بدون تماس با چشم و غشاهای مخاطی استفاده می شود.

استفاده از این محصولات در هر شرایطی که سلامت مردم را در محیط های شلوغ نگران می کند، پاکیزگی را تضمین می کند.

محصولات باید هر زمان که به بهداشت دست نیاز است استفاده شوند.

استفاده از ضد عفونی کننده در نظافت شخصی پرسنل بهداشتی و در فرآیند نظافتی که هنگام انجام کار ترجیح می دهند بسیار مهم است.

در مکان هایی که خطرات تهدید کننده سلامت عمومی وجود دارد، اطلاعات دقیق در مورد ضد عفونی و همچنین بهداشت و بهداشت داده می شود.

وجود چنین محصولاتی در بسیاری از فعالیت هایی که در مکان های عمومی ترجیح داده می شوند به پیشگیری از بیماری های عفونی کمک می کند.

توجه به اهمیت بهداشت و نظافت در کلیه امور در بخش پزشکی جلب شده است. بنابراین استفاده از ضد عفونی کننده ها اکنون به یک عادت تبدیل شده و به یک عنصر حیاتی تبدیل شده است.


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209