عملکرد اندوتوکسین؛ اندوتوکسین در اصل یک لیپوپلی ساکارید است. این در دیواره سلولی باکتری های گرم منفی که باعث واکنش های تب زا در انسان می شود، یافت می شود.

آب مورد استفاده در تولید محصولات پزشکی به خصوص محلول های تزریقی باید عاری از اندوتوکسین باشد.

این آزمایش که با استفاده از لیز آمیبوزید به دست آمده از خرچنگ نعل اسب انجام می شود، به ویژه در آب های دیالیز و محصولات پزشکی که با بدن تماس دارند انجام می شود.

تست اندوتوکسین باکتریایی که با نام تست LAL نیز شناخته می شود، که به صورت لیمولوس آمیبوسیت لیزات بیان می شود، پارامتر مهمی در کنترل میکروبی محصولات است.

 

به طور خلاصه، "اندوتوکسین" یک جزء باکتریایی ساختاری است. جدا از لایه پپتیدوگلیکان، دیواره سلولی باکتری های گرم منفی حاوی یک لایه اضافی به نام غشای خارجی است. اندوتوکسین جزء این غشای خارجی است.

 f/عملکرد اندوتوکسین

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

اندوتوکسین یک ساختار پیچیده لیپوپلی ساکارید (LPS) است. اندوتوکسین از یک زنجیره پلی ساکارید هسته ای، زنجیره جانبی پلی ساکارید اختصاصی O (O-آنتی ژن) و اجزای لیپیدی تشکیل شده است.

اندازه اندوتوکسین از حدود 10 کیلو دالتون تا 1000 کیلو دالتون متغیر است.

این ساختار که به طور خلاصه به عنوان یک جزء باکتریایی ساختاری تعریف می شود، زمانی اتفاق می افتد که باکتری به دلایل مختلف این ساختار طبیعی را از دست بدهد. به یک معنا، این یک ساختار باکتریایی تکه تکه است.

 

  • به طور خلاصه، اندوتوکسین ها آخرین سلاح باکتری های گرم منفی قبل از مرگ هستند.

 

آلودگی اندوتوکسین در 3 حوزه اصلی بررسی می شود.

  1. درمان دیالیز
  2. مرحله تولید یا بسته بندی وسایل پزشکی.
  3. تهیه دارو یا فرآورده های بیولوژیکی برای تزریق.

 

در درمان دیالیز

آب مصرفی بسیار مهم است. بسیار مهم است که نهایت دقت را به خرج دهید تا به سیستم ایمنی بیماران آسیبی وارد نشود. این نیاز با کاهش مقدار اندوتوکسین در آب به مقادیر نشان داده شده در داروسازی و یا حتی حذف کامل آن برآورده می شود.

 

در بیمارستان ها یا مراکز دیالیز

آنها به شدت نگران انتقال اندوتوکسین به بیمار از آب یا هر محصول دیگری هستند که با بیمار در تماس است. آب برای شستشوی ابزار، شستن دست ها، تست های آزمایشگاهی و حتی سیستم های استریل سازی استفاده می شود. اندوتوکسین و آلودگی باکتریایی می تواند در هر یک از این فرآیندها رخ دهد.

شوک سپتیک: تصویری است با پرفیوژن ناکافی بافت، آسیب عروقی و انعقاد داخل عروقی منتشر (DIC) که بیشتر از باکتریمی باسیل های روده ای گرم منفی ایجاد می شود. وجود اندوتوکسین در خون اندوتوکسمی نامیده می شود که می تواند منجر به شوک سپتیک شود.

 

در تولید دارو

برای اینکه در افرادی که از دارو استفاده می کنند بیمار نشوند، تمیز کردن تمام باقی مانده های اندوتوکسین در جعبه های دارو ضروری است. دمای بالای 300 درجه سانتیگراد برای تخریب LPS مورد نیاز است. کاهش انددوکسین متناسب با دما و زمان گرم شدن است. در کوره‌های مخصوص دپیروژناسیون که برای این منظور استفاده می‌شود، وقتی سرنگ و آمپول شیشه‌ای به مدت 30 دقیقه در دمای 250 درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند، سطح اندوتوکسین 1000 بار کاهش می‌یابد.یک آزمایش بسیار حساس که برای تشخیص حضور اندوتوکسین استفاده می‌شود، تست Limulus Amebocyte Lysate است. نعل اسب در این آزمون

از خون خرچنگ استفاده می شود، حتی مقدار بسیار کم LPS منجر به انعقاد لیمولوس لیزات می شود، به لطف تقویت ناشی از یک آبشار آنزیمی

 اندوتوکسین و اگزوتوکسین چیست|تست اندوتوکسین چیست|اندوتوکسین|تست اندوتوکسین 


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209